Samochody z napędem hybrydowym plug-in (PHEV) zyskują na popularności jako kompromis między tradycyjnymi pojazdami spalinowymi a w pełni elektrycznymi. W 2025 roku, gdy elektromobilność staje się kluczowym elementem strategii zrównoważonego transportu, a ceny paliwa pozostają wysokie, warto zastanowić się nad wyborem tego rodzaju pojazdu. Oto pięć powodów, dla których hybryda plug-in może być najlepszym wyborem.
1. Doskonały kompromis między zasięgiem a ekologią
Hybrydy plug-in Toyoty pozwalają na przejechanie nawet do 86 km na energii elektrycznej, co wystarcza na codzienne dojazdy do pracy czy zakupy. Na dłuższych trasach korzystają z silnika spalinowego, eliminując problem ograniczonego zasięgu, który dotyka samochody elektryczne. Badania pokazują, że większość Polskich kierowców pokonuje dziennie mniej niż 20 km*, co oznacza, że hybryda plug-in może być używana jak pojazd elektryczny przez większą część czasu, redukując emisję CO₂ i koszty paliwa.
2. Niższe koszty eksploatacji
Naładowanie hybrydy plug-in w domu jest zdecydowanie tańsze od tankowania, gdyż w zależności od taryfy, kosztuje od kilku do kilkudziesięciu złotych. Dzięki temu, jazda na krótkich dystansach jest znacznie tańsza niż w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych. Dodatkowo, zużycie paliwa na dłuższych trasach jest niższe niż w klasycznych samochodach, dzięki optymalizacji pracy silnika spalinowego i elektrycznego. Przykładowo, Toyota CH-R Plug-in Hybrid zużywa średnio 0,8–0,9 l litra paliwa na 100 km**, co przekłada się na imponujące oszczędności.
3. Przyjazność dla środowiska i dostęp do stref ekologicznych
Hybrydy plug-in są często uważane za bardziej ekologiczne niż tradycyjne hybrydy i samochody spalinowe. Pozwalają na bezemisyjną jazdę w miastach, co jest szczególnie ważne w kontekście zaostrzających się przepisów dotyczących stref czystego transportu. W 2025 roku niektóre miasta mogą wprowadzić lub rozszerzyć takie strefy, do których dostęp będą miały wyłącznie pojazdy spełniające wymagane normy emisji spalin według europejskiego standardu Euro.
Ponadto, dynamicznie rozwijająca się infrastruktura skierowana dla pojazdów wymagających ładowania, umożliwia jeszcze wygodniejsze korzystanie z jazdy na silniku elektrycznym.
4. Większy komfort jazdy i nowoczesne technologie
Hybrydy plug-in oferują cichą i płynną jazdę trybie elektrycznym i konwencjonalnym. Nowoczesne modele Toyoty PHEV wyposażone są w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystenci parkowania, adaptacyjny tempomat czy system odzyskiwania energii podczas hamowania. PHEV to także większa moc i lepsza dynamika, co czyni je atrakcyjnymi również dla kierowców ceniących sportowe osiągi. Przykładowo, Toyota RAV4 z napędem 4x4 i mocą maksymalną 306km pozwala na komfortową i pewną jazdę w każdych warunkach.
5. Korzyści podatkowe i dopłaty
W Polsce oraz w wielu krajach europejskich hybrydy plug-in uznawane są za najbardziej przyjazne dla środowiska spośród hybryd i często wspierane są różnego rodzaju ulgami i dopłatami. Przykładowo, w Polsce, zwolnieniem z obowiązku akcyzowego dla modeli o pojemności silnika do 2000 cm³. W przypadku bardziej wydajnych hybryd typu plug-in z silnikami spalinowymi o pojemności przekraczającej 2000 cm³, stawka akcyzy wynosi 9,3%. W 2025 roku wciąż przewiduje się ulgi , co może czynić zakup PHEV bardziej opłacalnym. Dodatkowo, w niektórych miastach, posiadacze takich samochodów mogą korzystać z darmowych punktów ładowania i preferencyjnych warunków parkowania.
Wjedź w nowy rok z PHEV
Hybrydy plug-in to wszechstronne i przyszłościowe rozwiązanie, które łączy zalety pojazdów elektrycznych z wygodą tradycyjnych silników spalinowych. Ich zakup w 2025 roku to inwestycja w niższe koszty eksploatacji, większy komfort jazdy i korzyści środowiskowe. Jeśli zastanawiasz się nad wyborem nowego samochodu, hybryda plug-in to opcja, którą warto rozważyć.
*Według oficjalnych danych Eurostat dostępnych na https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_mobility_statistics.
** Podane wartości zużycia paliwa i emisja CO₂ zostały zmierzone zgodnie z metodą badawczą WLTP określoną w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151. Na faktyczne zużycie paliwa i emisję CO₂ wpływa sposób prowadzenia pojazdu oraz inne czynniki (takie jak warunki drogowe, natężenie ruchu, stan pojazdu, ciśnienie w oponach, zainstalowane wyposażenie, obciążenie, liczba pasażerów itp.). Zestawienie zużycia paliwa i emisji CO₂ zawierające dane wszystkich nowych samochodów osobowych jest dostępne nieodpłatnie w każdym punkcie sprzedaży pojazdów. Informacje o działaniach dotyczących odzysku i recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji: www.toyota.pl.