6 września 2024

Toyota i BMW rozpoczynają współpracę nad trzecią generacją wodorowych ogniw paliwowych

Toyota i BMW podpisały umowę o wspólnych pracach nad trzecią generacją systemu ogniw paliwowych, a także o wzmocnieniu działań na rzecz rozwoju infrastruktury wodorowej. Obie firmy planują wprowadzić do swoich ofert nowe wodorowe samochody osobowe.

Toyota Motor Corporation oraz BMW Group zawarły porozumienie mające na celu zacieśnienie współpracy w zakresie technologii wodorowych. Ich wspólnym celem jest przyspieszenie rozwoju rynku wodoru oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej. W ramach tej umowy obie firmy zamierzają skoncentrować się na opracowaniu nowoczesnej generacji systemów ogniw paliwowych oraz na rozwoju infrastruktury wodorowej.

Partnerstwo między Toyotą a BMW zostało zainicjowane w grudniu 2011 roku, a założeniem był wspólny rozwój ekologicznych technologii. Przez ponad dziesięć lat współpracy koncerny wypracowały liczne innowacje i produkty, takie jak napędy na ogniwa paliwowe czy samochody sportowe. Jednym z planów wspólnej wizji dekarbonizacji transportu za pomocą technologii wodorowych jest kontynuacja inwestycji w innowacyjne rozwiązania w tej dziedzinie.

Nowa generacja ogniw paliwowych

Toyota i BMW planują wprowadzić na rynek nowe modele samochodów osobowych z napędem elektrycznym opartym na ogniwach paliwowych (FCEV), oferując klientom większy wybór pojazdów bezemisyjnych. Nowe samochody będą korzystały ze wspólnie rozwijanego systemu ogniw paliwowych trzeciej generacji. BMW zamierza zaprezentować swój pierwszy seryjnie produkowany model FCEV w 2028 roku.

Współpraca obejmie również segment pojazdów komercyjnych, od etapu rozwoju aż po produkcję, czego efektem ma być obniżenie kosztów. Ten efekt synergii spowoduje, że napędy wodorowe będą bardziej dostępne, pomagając w popularyzacji technologii wodorowych oraz wodoru jako ekologicznego paliwa i nośnika energii.

Zrównoważenie sieci dystrybucyjnej wodoru

Aby osiągnąć ten cel, niezbędna jest współpraca wielu różnych podmiotów. Technologia wodorowa nadal jest w fazie rozwoju, co sprawia, że konieczne jest tworzenie wodorowych hubów, w których dystrybucja wodoru będzie mogła zaspokoić potrzeby użytkowników pojazdów i urządzeń zasilanych ogniwami paliwowymi. Toyota i BMW zamierzają wspierać zrównoważony rozwój dostaw wodoru, stymulując popyt oraz współpracując z producentami wodoru w zakresie infrastruktury dystrybucji i stacji tankowania, aby zapewnić niezawodne dostawy i obniżyć koszty.

Tak skomentował to prezydent Toyoty Koji Sato: „Cieszymy się, że współpraca pomiędzy BMW i Toyotą weszła w nową fazę. Nasze dotychczasowe osiągnięcia stanowią potwierdzenie, że obie firmy dzielą tę samą pasję do samochodów oraz otwartość na poszukiwanie i testowanie różnych technologii, które przybliżą nas do osiągnięcia neutralności węglowej. W oparciu o te wspólne wartości pogłębimy naszą współpracę oraz przyspieszymy wspólne działania z partnerami z różnych branż, aby jak najszybciej wodór stał się szeroko dostępnym źródłem energii zapewniającym stabilny rozwój społeczeństwa”.

Prezes zarządu BMW AG Oliver Zipse dodał: „Dzięki współpracy z Toyotą wprowadzimy na rynek samochód, który stanie się kamieniem milowym w historii motoryzacji. Będzie to pierwsze na świecie seryjnie produkowane auto klasy premium z napędem na ogniwa paliwowe. Ten pojazd pokaże, jak postęp technologiczny kształtuje przyszłą mobilność”.

Toyota traktuje technologie wodorowe jako istotny element swojej strategii osiągania neutralności węglowej. W związku z tym prowadzi liczne inicjatywy we współpracy z wieloma partnerami w zakresie produkcji, dystrybucji, magazynowania i użytkowania wodoru. Opierając się na idei wielokierunkowego podejścia do redukcji emisji gazów cieplarnianych, Toyota na całym świecie oferuje swoim klientom szeroką gamę modeli i systemów napędowych – w tym FCEV, BEV, HEV i PHEV, które są dostosowane do specyfiki rynkowej i potrzeb klientów w różnych regionach.